Sunday 29 January 2017

Cerpen Bingkisan Mahabbah Suci

BINGKISAN MAHABBAH SUCI
Oleh: Ain Ainnia
Saat hati Azirah tiada penghuninya kerana dirinya sudah letih dengan janji dan cinta manusia, lalu Azirah bertekad mengejar cinta ilahi dan tidak lama kemudian hadirnya Halim di dalam kehidupan Azirah.Ibarat terbitnya cahaya mentari dan munculnya bianglala tanpa disangka selepas hujan,begitu juga hati Azirah.Bagi Azirah,mengenali Halim adalah bab terindah di dalam coretan kehidupannya.
Selepas melalui pelbagai fasa dan dugaan sebelum menyulam mahabbah bersama dan membina mahligai kasih utuh tercipta,Azirah dan Halim kini sudah pun mendirikan rumah tangga selama dua puluh tahun dan dikurniakan lima orang cahaya mata.
“Ummi,ayah mana?”soal anak bongsu Azirah yang baru berusia lapan tahun.
“Ayah masih kerja lagi.Nanti petang ayah balik.Minggu ini Ummi dan Ayah nak pergi ke tanah suci,Mekah.Along,jaga adik-adik ya di rumah semasa kami mengerjakan Haji nanti”.Pesan Puan Azirah kepada anak-anaknya.
“Ummi,adik nak tanya,macam mana Ummi dan Ayah bercinta?”tanya anak bongsunya.
“Oh,ayah dan Ummi dulu berkawan baik dan selalu pergi ke perpustakaan Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) bersama-sama untuk mengulangkaji pelajaran.Begini ceritanya Ummi dan Ayah bercinta... “Azirah mengimbau kembali kenangannya bercinta.
“Eh,awak…Kenapa ini?awak baik-baik saja ke?Nak saya telefon hospital?awak?”Tanya Azirah cemas yang melihat Halim ketika itu hendak pengsan di sebuah Tasik semasa beriadah untuk bersenam.
Selepas itu,Halim pengsan dan tidak sedarkan diri.Azirah pula cemas dan meminta tolong orang sekeliling dan membawa Halim ke Hospital Kuala Lumpur.
Setibanya di Hospital,keluarga Halim yang merupakan orang kaya yang ternama di Kuala Lumpur berasa cemas dengan penyakit anaknya dan pada waktu itu Datin Maznah dan Datuk Ismail terserempak dengan Azirah.Doktor pula telah mengesahkan bahawa Halim menghidapi kerosakan kedua-dua buah pinggang dan memerlukan penderma buah pinggang dengan segera.
“Maaf ,anak Datin dan Datuk terpaksa mencari penderma buah pinggang yang sesuai.Kalau tidak anak datin dan datuk akan pergi buat selama-lamanya.”Ujar Doktor.
Tiba-tiba Azirah mencelah…
“Saya sanggup doktor untuk mendermakan satu buah pinggang saya untuk Halim.”Kata Azirah.
Datin Maznah dan Datuk Ismail tergamam.Mereka akhirnya berkenalan dengan Azirah dan akur dengan keputusan Azirah untuk mendermakan satu buah pinggangnya kepada Halim.Hasilnya,keputusan makmal uji kaji hospital mendapati bahawa buah pinggang Azirah sesuai untuk Halim.Tambahan pula,sebenarnya,Azirah sudah lama menyimpan perasaan dengan Halim semenjak mereka berkawan baik lagi.Oleh hal yang demikian,Azirah sanggup untuk mendermakan buah pinggangnya kepada Halim.
Hari berganti hari,akhirnya Halim sembuh lalu melamar Azirah sebagai suri hatinya buat menjaga dirinya selama-lamanya.Sebenarnya Halim juga turut menyimpan perasaan dan jatuh cinta kepada Azirah namun tidak berani untuk meluahkannya.Selepas Halim mengetahui Azirahlah penderma buah pinggangnya,Halim menyuarakan hasrat untuk melamar Azirah dan akhirnya cinta Halim diterima kerana Azirah turut menyimpan rasa cinta yang sama terhadap Halim dan mereka pun berkahwin serta direstui oleh Datin Maznah dan Datuk Ismail.
Aku terima nikahnya Azirah Binti Johari dengan mas kahwinnya RM 100 tunai”,begitulah lafaz akad yang diujarkan oleh Halim.
“Sah,Alhamdullilah”…kata Tok Kadi.Maka,Azirah dan Halim pun sah menjadi suami isteri.
"Sayang ikhlas menerima abang?," tanya Halim kepada isterinya.
"Abang, abanglah lelaki yang Azirah sayang selama ini.Azirah sebenarnya sudah lama jatuh hati kepada abang tetapi malu mahu mengaku perasaan ini terhadap abang," Azirah mengangguk menyakinkan.
“Terima Kasih sayang dermakan buah pinggang buat abang dan terima abang seadanya.Abang cintakan sayang.”mengalir air mata Halim ketika mengucapkan ungkapan sayang pada Azirah ketika itu.
Kini,mereka telah bercinta selama dua puluh tahun dan dikurniakan lima orang cahaya mata.
“Oh,macam itu Ummi dan Ayah bercinta.Sedihlah Ummi.”Kata anak bongsu Azirah.
“Sebab itulah kena sayangi Ummi dan Ayah.Kalau Ummi dan Ayah dah tiada nanti di muka bumi ini,Along tolong jaga adik-adik ya dan doakanlah Ummi dan Ayah sentiasa kerana doa anak yang soleh dan solehah itu berkat dan penuh syafaat.”Pesan Azirah.
Kini masa yang ditunggu telah tiba,Halim dan Azirah akan berangkat untuk mengerjakan Haji di Tanah Suci Mekah.Selepas dilaungkan azan,mereka pun berangkat.
“Along,Angah,Uda,Acik,Ucu…Ingat ya pesan Ayah.Jangan nakal-nakal.Along dah berumur 19 tahun dah kan?jadi,tolong capai cita-cita Along dan kalau ada apa apa berlaku pada Ummi dan Ayah,jangan risau,kami dah sediakan wasiat buat kalian.Jaga Atuk dan nenek juga ya.”Pesan Halim pada anak-anaknya.
“Ya,jaga diri ya anak-anakku.Andai panjang umur,kita jumpa lagi.”Pesan Azirah pada anak-anakya pula.
Setibanya di tanah suci, jiwa mereka sangat tenang.Halim dan Azirah juga dipermudahkan untuk mengerjakan ibadah haji mereka.Kedengaran zikir-zikir yang sentiasa memuji kebesaran Allah.Malangnya,suatu hari semasa di Jabal Rahmah,Mekah, Azirah tergelincir daripada batu besar di situ dan terjatuh dari tingkat atas.Halim cuba untuk menyelamatkan Azirah namun tergelincir sama di depan Jabal Rahmah iaitu tempat Adam dan Hawa bertemu pada zaman dahulu.Mereka akhirnya terjatuh dan terhimpit batu besar di sana sambil berpegangan tangan dan melihat kepala masing-masing yang berlumuran darah.
“Abang,Azirah cintakan abang,maafkan Azirah andai Azirah ada buat silap kepada abang selama kita berkahwin”,kata Azirah tersekat-sekat.
“Abang pun cintakan sayang” Walaupun kasih abang tidak sesempurna kasih Adam kepada Hawa,tidak juga sesempurna cinta Laila dan Majnun,tetapi abang cuba untuk menjadikan kisah cinta kita,sesempurna cinta hamba kepada Sang PenciptaNya iaitu Allah”lafaz Halim dengan ikhlas.
Mereka saling memegang tangan dengan erat dan akhirnya menghembuskan nafas yang terakhir di hadapan Jabal Rahmah,Mekah. Cinta mereka juga begitu utuh sehingga bersama menghadap ilahi. Jenazah pula dikebumikan berdekatan di kawasan Jabal Rahmah,Mekah.
Pada akhirnya,anak-anak mereka bersedih namun mereka redha dengan pemergian kedua-dua ibu bapa mereka.Anak-anak Azirah dan Halim kini dibesarkan oleh Datuk dan Nenek mereka iaitu Datin Maznah dan Datuk Ismail.Mereka sentiasa mendoakan Arwah Halim dan Arwah Azirah supaya tenang di alam sana.Inilah Bingkisan mahabbah suci.Cintailah seseorang ikhlas kerana ilahi kerana setiap kisah cinta yang ikhlas itulah namanya jodoh dari Tuhan. Manusia hanya mampu merancang tetapi segala ketetapan adalah milik-Nya.Carilah cinta Ilahi barulah cintai diri seorang manusia.

-Tamat-

No comments:

Post a Comment